Anna drømte om at leve af at synge: “Jeg har aldrig overvejet andet”

Anna drømte om at leve af at synge: “Jeg har aldrig overvejet andet”

Med drømmen om at blive sanger spejlede en helt ung Anna Møller Christina Aguileras høje, kraftige toner. I dag er hun uddannet fra et musikkonservatorium i Boston og lærer sine sangelever på Music Institute, at der er mange rigtige måder at synge på - ikke kun Aguileras.

Af Søren Engelbrecht

Hvornår begyndte du at synge?

Jeg kan ikke huske præcist hvornår, det er bare noget, jeg altid har gjort. Jeg har altid haft et anlæg på mit værelse, og derhjemme var det især noget, jeg havde med min far. Vi indspillede et album, da jeg var ti år, hvor vi trak kabler gennem huset op fra mit værelse til hans kontor.  

Jeg havde vist prøvet alle andre instrumenter, inden jeg begyndte til sang i 7. klasse. Det føltes anderledes. Jeg havde godt nok sunget i kor inden, men tanken om at gå til solosang gjorde mig nervøs, så det føltes som at træde ud af min comfort zone.

Hvordan fandt du ud af, at musik skulle være din levevej?

Jeg har aldrig overvejet andet – jeg kan huske møderne med min studievejleder, hvor jeg sagde ’konservatorie’ igen og igen. Jeg havde helt klart også stjernedrømme, for jeg elskede at stå på en scene og optræde. Jeg ville bare gerne være sanger. Det er selvfølgelig et kæmpe privilegium, at jeg i dag arbejder med min største passion, men det er også hårdt.

Du er uddannet på Berklee College of Music i Boston. Hvorfor valgte du den skole?

Efter gymnasiet havde jeg en eventyrlyst og rejsedrøm i maven, der spirede, og da jeg snakkede med en ven, som havde gået på sommerkursus der, valgte jeg, at det var det musikkonservatorium, jeg ville søge ind på. Så jeg sendte en ansøgning, kom til audition i London og fik heldigvis et scholarship, så jeg havde råd til det.

Hvordan var det at gå der?

Det var fantastisk. Både byen og skolen. Der er altid gang i vilde ting, og mange kulturer mødes –  jeg tror, der er over 100 lande repræsenteret på skolen. Så den del fyldte næsten lige så meget. Man dykker selvfølgelig ned i amerikansk musik, men alle de indtryk, der opstår, fordi forskellige kulturer mødes, er noget af det, jeg var mest fascineret af.

Hvordan fik du øjnene op for at undervise?

I Boston begyndte jeg at tage nogle pædagogikfag. Og da jeg blev færdig, tilbød Berklee mig et undervisningsjob på et sommerkursus. Det var mit første rigtige undervisningsjob, og det var en helt vild fed oplevelse, hvor jeg bl.a. underviste i sang og forskellige valgfag som impro, sangskrivning og vocal health. Jeg fik virkelig fik øjnene op for, hvor fedt det kan være at undervise.

Jeg nød at undervise meget mere, end jeg i første omgang havde troet. Jeg bliver vildt inspireret af at hjælpe andre sangere med at løse nogle af mysterierne og sammen finde frem til noget, der føles autentisk og unikt for dem. Der er mange ting ved at undervise, som gør mig virkelig inspireret og glad. Det føles ikke, som om jeg giver afkald på noget, der er bare kommet den her nye ting ind i mit liv, som beriger mig, hvor jeg er nu.

Er der noget særligt, du prøver at bidrage med i din undervisning?

Et af mine største mål som underviser er at hjælpe mine elever med at få alle de værktøjer, de skal bruge for at kunne skabe den rigtige lyd for dem. Jeg fortæller dem aldrig, at de skal lyde på en bestemt måde, eller at de skal ændre bestemte ting. Vi skal ikke alle sammen komme til at lyde på den samme måde, og det tager jo al kreativiteten ud af at synge, hvis man ikke får lov til at kunne udtrykke sig som den, man er. 

Har du oplevet i din undervisning, at nogen er sluppet fri af det?

Ja, det vil jeg sige. Man er ofte vant til at synge på én bestemt måde hele sit liv. Jeg lyttede enormt meget til Christina Aguilera, da jeg voksede op, så jeg har altid været vant til at synge højt og belte, hver gang der kom en høj tone. Det skete automatisk. Men da en underviser viste mig, hvordan jeg kunne synge de høje toner uden at bruge så meget kraft og power, og at jeg faktisk kunne spare lidt af mine energi, åbnede der sig en helt ny verden for mig.

Det prøver jeg at give videre til mine elever. Flere af dem har nærmest sunget sig selv trætte, fordi de enten har sunget for højt eller forkert, og der føler jeg klart, at jeg har set et lys i øjnene på de elever, som oplever, hvad de her simple værktøjer kan gøre. Så det handler måske ikke om at finde en helt ny stemme frem, men mere om at finde de rette teknikker.

Du kan booke en gratis prøvetime hos Anna lige her.



Få tips, tricks og videoerdirekte i din indbakke

0
    Din Kurv
      Anvend kupon