Sådan promoverer du din musik helt selv

Sådan promoverer du din musik helt selv

Har du udgivet din musik på streamingtjenesterne, men undrer du dig over, hvordan du bedst muligt promoverer den. Så læs med her og få forskellige tips og tricks i vores guide.

Promovering af dig selv og din musik kan være lidt af en jungle at finde rundt i, og derfor kan det være rart med nogle gode råd og hjælp. Vi vil i denne guide komme ind på forskellige trin samt tips og tricks om, hvordan du bedst muligt markedsfører dig selv og din musik.

Vigtig viden inden du starter

Alt arbejdet starter faktisk lang tid før, du udgiver noget. Det er vigtigt, at du laver en udgivelsesplan for hvad og hvordan, der skal postes på eksempelvis de sociale medier. Vi anbefaler dig at lægge en strategi, som rummer en ugentlig eller endda daglig plan, der er med til at bygge op til din udgivelsesdato, så resultatet bliver så gennemført som muligt. Arbejdet før udgivelsen er mindst lige så vigtigt som efter.

Playlist-pitching og sociale medier

Når du har lagt en overordnet eller mere detaljeret plan for forløbet op til udgivelsen, så er det tid til at pitche din sang til en masse forskellige mennesker. Søg rundt omkring på Spotify efter playlister, som du tænker, din sang kunne passe til, og kontakt dem, der har playlisterne. Derudover kan du også række ud til en masse forskellige mennesker på diverse medier som Facebook, Instagram, TikTok og andet, som du tænker kunne bidrage til udgivelsen af din nye sang. Det er vigtigt at skimme markedet og vurdere, hvad der kunne være relevant for netop din situation. Nogle distributionsselskaber kan endda hjælpe dig med at pitche din sang til folk, som normalt ikke lige er så let tilgængelige.

Radiostationer og e-mails

Mange laver også en e-mail, som sendes ud til diverse små radiostationer. Det varierer meget i dag, om der kommer resultater ud af det, men som udgangspunkt er det ikke en dårlig idé. Lav en skabelon eller lignende og skab en interessant, men kort pitch gennem mail til de forskellige radiostationer. Ved simpel Googlesøgning kan du finde frem til mange e-mails med kontakt til de mange mindre stationer derude. Generelt kan det siges, at jo mere man kan komme ud med budskabet, desto bedre. Her er det vigtigt at understrege, at disse e-mails bør være korte, præcise, professionelle og vise dit engagement.

Grafik og visuel profil

Det er super vigtigt i dag, at din visuelle profil er tip top. Dette vil altså sige, at alt, du poster på sociale medier, skal have en form for rød tråd, og folk skal kunne genkende dig gennem opslagene. Der skal være en vis professionalitet over dit image, men samtidig er det også rigtigt vigtigt, at folk kan mærke dig. Sørg for at have en masse visuelt stimulerende indhold klar inden udgivelse, så du kan smide det op på forskellige medier løbende efter. På den måde opretholder du også momentum og skaber yderligere opmærksomhed omkring din nye sang. Det er en god idé med små korte video-teasere og andet, der skaber interesse.

Venner og bekendte

Selvom det måske umiddelbart virker lidt uprofessionelt, så kan dine venner, familie og bekendte hjælpe dig godt på vej. Oftest er det de folk, der står dig nærmest, som kan skubbe din sang ud til en masse med det samme. Her kan det diskuteres, om den perfekte målgruppe rammes, men du får ihvertfald budskabet ud i en fart. De kan dele dine opslag på Facebook eller Instagram, poste nogle stories eller andet – der er et hav af muligheder.

Vi ønsker dig en god rejse med at få din musik ud i verden.



Få tips, tricks og videoerdirekte i din indbakke

0
    Din Kurv
      Anvend kupon