Musik er Rasmus’ frirum: “Det har en stor terapeutisk virkning for mig”

Musik er Rasmus’ frirum: “Det har en stor terapeutisk virkning for mig”

Sangundervisning på Music Institute of Copenhagen er for nogle elever meget mere end sang. 28-årige Rasmus Sørensen begyndte sidste år til undervisning for at blive bedre til at synge og udvikle sin egen musik, men hurtigt blev det også et sted, hvor han finder balance og forlader de destruktive tanker.

Af Søren Engelbrecht

Hvor er Rasmus i dag?

Sådan begynder de fleste af 28-årige Rasmus Sørensens sangtimer på Music Institute of Copenhagen. Det er hele udgangspunktet for, hvordan undervisningen skal forløbe, hvad der skal være fokus på.

Hvis der er tankemylder, vrangforestillinger eller symptomer på angst, så går Rasmus ikke bare i gang med stemmeøvelser eller den sang, han arbejder på for tiden. Det var der i dag på vej til sangtimen. Det var en af de lidt tungere dage med destruktive tanker og følelse af paranoia.

Som det første til dagens sangtime lagde hans underviser, Amanda Thomsen, derfor Rasmus ned på gulvet og fik ham til at lave vejrtrækningsøvelser.

”Så bliver jeg groundet og siger til mig selv: puuhh, der var du. Jeg er her. Jeg slipper væk fra vrangforestillingerne, der kører i mit hoved, og kommer tilbage i øjeblikket.”

Solen skinner, vi sidder på en bænk ved Frederiksberg Rådhus, og Rasmus er stadig groundet efter dagens undervisning. Tankemylderet er for en stund væk og erstattet af en følelse af zen.

”Musikken er bare mit frirum,” tilføjer han og smiler.

Forelsket i frirummet

Rasmus havde sin første sangtime på Music Institute i januar 2021. Han havde flere gange cyklet forbi lokalerne ved søerne i København, og da han faldt over en Facebook-video med et tilbud om en gratis prøvetime, samtidig med at han havde besluttet sig for at have mere sang med i sin musik, føltes det som skæbnen at give det et skud.

I foråret 2021 begyndte han at få fast ugentlig sangundervisning. Rasmus havde seks års erfaring med rap på undergrundsscenen, men havde længe ønsket sig at lære at synge. Og selvom han hurtigt blev grebet af undervisningen, var det samtidig meget sårbart og intimt.

”Jeg føler, at jeg skal åbne mig op – at synge er at tale hjertets sprog, det er din sjæls autenticitet. Jeg skulle lære at være tryg i den sårbarhed, og det er jeg blevet bedre til. Men jeg er ikke tryg nok til, at jeg kan sidde og synge for dig lige nu,” siger Rasmus og griner.

Han tager begge ben op på bænken og binder det ene snørebånd om, mens han har front direkte mod mig.

”Når jeg er helt grøn i noget og skal lære det, er jeg ikke komfortabel nok i det til at give mig helt hen. I Amanda har jeg en underviser, som forstår mit udgangspunkt, og derfor betyder undervisningen på Music Institute rigtig meget,” siger Rasmus og tilføjer:

”Jeg blev hurtigt forelsket i det frirum, som undervisningen og musikken skaber.”

Rasmus griner igen, fordi han tager sig selv i endnu en gang at snakke om frirummet, og hvor meget musikken betyder for ham. Men han kan ikke lade være med at gentage det.

 Når jeg synger, slapper jeg fuldstændig af i mit hoved. Så er jeg tryg, så er det, som om jeg er i en zone, der gør mit liv værd at leve. Hvis jeg ikke havde musik, så ved jeg ikke, hvor jeg ville være. Det er min passion, mit drive. Det er mit livs kærlighed.”

Terapeutisk virkning

Når Rasmus har en af de dage, hvor han træder ind ad døren til Amandas undervisningslokale med angstfyldte og destruktive tanker, er vejrtrækningsøvelser ikke altid tilstrækkeligt. Til tider kræver det en længere snak for at få ham groundet.

Han har opbygget en fortrolig relation med Amanda, som er god til at identificere, hvor han er, og det kan tit være forløsende for ham. 

”Hvis vi bruger de første 15-20 minutter på at snakke om, hvor jeg er lige nu, så er det også en del af det, der gør den her undervisningstime helt unik for mig. Det har en stor terapeutisk virkning for mig, for jeg gror også på mange andre måder, når jeg bare kan få lov til at være mig selv.”

Læs også: “Sangen kræver din krop”

Han forklarer, at det at begynde til sangundervisning på Music Institute of Copenhagen har været en af de faktorer, der har været med til at føre hans liv i en retning, hvor han hviler meget mere i sig selv.

”Jo mere tid jeg bruger på musik, desto gladere er jeg. Så det er klart, når jeg går fast til musikundervisning en gang om ugen, så bruger jeg mere tid på det, jeg elsker. Det er med til at gøre mig til et mere helstøbt menneske.”

Har allerede vundet

Rasmus har for mange år siden været til udredning for alt det tunge, der fylder i hans hoved. Og hans diagnose virker ikke til at være et tabu for ham. Han gider bare ikke snakke om det, for det var noget, der fyldte i hans liv engang. Han vil ikke længere gemme sig bag en diagnose og føle sig begrænset af den.

”Det er ikke nogen akilleshæl for mig mere. Jeg ser det mere som en superkraft, fordi det også gør, at jeg ser verden på en anderledes måde. Jeg ser den meget kreativt, og det er blandt andet på grund af de mange vrangforestillinger, der tit kører i mit hoved. Dem har jeg lært at bruge konstruktivt.”

Rasmus holder en sjælden pause i talestrømmen. Forårsolen skinner stadig insisterende ned på os gennem de endnu tynde trækroner og får nærmest hans blonde kortklippede hår til at glimte. Han sænker skuldrene. Og smiler så.

”Hvor privilegeret er jeg ikke? Jeg har noget, jeg elsker at lave, så på den måde har jeg allerede vundet. Uanset hvad fanden der sker, så har jeg noget, der hver dag gør mig glad og lykkelig.

Du kan også booke en gratis prøvetime lige som Rasmus, og det kan du lige her.



Få tips, tricks og videoerdirekte i din indbakke

0
    Din Kurv
      Anvend kupon