Få en personlig beretning om sang og selvtillid

Få en personlig beretning om sang og selvtillid

Denne artikel er for en sanger, som ønsker at være anonym.

Hvordan tror du, at sang bidrager til at forbedre selvtillid?

Når vi synger formidler vi en historie. Vi giver et budskab videre, der ofte er fyldt med følelser og tanker. Det kan kræve mod at give slip på sin forfængelighed og sin usikkerhed overfor at ‘falde igennem’ eller fejle. Det er på mange måder ligesom at holde en tale, hvor man med sine egne ord gerne vil give noget ærligt og personligt videre til sit publikum. I sangen er der ikke kun ord på spil, men også melodier, rytmer og nuancer, der bærer fraserne frem. Her kommer stemmen virkelig i spil og ikke kun som et hvilket som helst instrument, men som ens personlige stemme, der lyder som lige netop ‘mig’ eller ‘dig’. Når vi tør at give slip og tillade os selv at udtrykke os gennem sangen giver det os ofte en følelse af, at vi giver plads til vores egen personlighed og væsen. Herudover udskiller vi glædes- og tryghed hormoner som endorfiner og oxytocin, når vi synger.

Har du bemærket nogen ændringer i dine elevers selvtillid, efter de begyndte at tage sangundervisning hos dig?

Det er tydeligt at se på mine elever, at de med tiden får mere og mere mod på at springe ud i nye udfordringer i sanglokalet. For hver gang man overvinder sin frygt, vokser ens selvtillid en lille smule og man erfarer, hvordan en succesoplevelse virkelig føles. Når man træner sang arbejder man på mange måder med sig selv. Man arbejder med sin krop med øvelser, der både styrker og afspænder. Herudover arbejdes der på vejrtrækning – en så central del af vores velbefindende. Men en god vejrtrækning påvirker vi uendelige aspekter i kroppen – og det skaber overskud og velvære. Til sidst arbejder vi med mentale barrierer og tankemønstre. Når vi opdager og anerkender vores egne udfordringer, lærer vi os selv bedre at kende og øger dermed tilliden og trygheden til os selv.

LÆS OGSÅ: Sådan lærer du at synge med selvtillid

Har elever nogensinde fortalt dig, at de føler sig mere selvsikre i andre aspekter af deres liv på grund af sangundervisning?

Jeg oplever ofte, at sanglokalet bliver et rum for mange følelser og oplevelser, der ikke kun knytter sig til sang, men også til resten af livet. Det tror jeg er fordi, at vi som sangere knytter sangen så tæt til os selv som mennesker. Det kræver en connection til vores følelsesliv at synge og dermed bringer vi personlige følelser, tanker og oplevelser i spil. Hvis vi skal formidle en historie på en stærk måde (enten original eller cover) må vi ofte sætte os selv i fortællerens sted. Hvis vi ikke selv kan sympatisere eller forholde os til udgangspunktet er det også svært at overbevise andre om, at de skal lytte efter. Vi er altså tæt forbundet med livet og de personlige oplevelser vi har i bagagen – når vi synger og formidler.

Anvender du specifikke metoder eller øvelser, der sigter mod at forbedre elevers selvtillid gennem sang?

Som sanglærer forsøger jeg at arbejde så holistisk som muligt. Her inddrager jeg både krop, åndedræt, lyd og psyke i min undervisning. Hvis kroppen ikke fungerer kan åndedrættet ikke fungere. Hvis åndedrættet ikke har et flow skaber det en følelse af panik og så bliver vi bremset i vores sang. På den måde hænger de forskellige aspekter sammen. Når det hele samvirker har vi som sangere følelsen af, at det hele ‘går op i en højre enhed’. Vi føler os stærke og rolige og oplever at kunne hvile i vores evner. Det skaber god selvtillid.

Hvordan hjælper du elever, der måske er usikre eller nervøse, med at få det bedre med at synge foran andre?

Jeg observerer først og fremmest. Ser og lytter på, hvad der sker, når de støder på deres udfordring. Herefter dykker vi sammen ned i en samtale om, hvad der kan være en barriere for den enkelte. Som ofte kan det hjælpe at starte i kroppen. Hvis kroppen og vejrtrækningen føles rar, fortæller kroppen os dermed, at der ingen grund er til panik. Herfra kan vi så arbejde med de reelle mentale udfordringer vi måtte have. Det kunne være ting andre siger eller vi selv siger om os selv. Herefter kan det være, at vi begynder at optage små bidder af elevens sang, som vedkommende kan vise derhjemme. På den måde skal man ikke stå foran nogle endnu. Når det er lykkedes arbejder vi hen imod, at nogle kan lytte med i sanglokalet.

Er der en generel konsensus blandt sanglærere om, at sang har potentialet til at forbedre selvtillid?

Ja, det er der helt klart. Det er helt sikkert anerkendt, at sang er rigtig personligt og dermed tæt knyttet til, hvem vi er som mennesker. Vi arbejder ikke kun med sang, men med mennesker som helhed.

Har du nogensinde været nervøs for at synge offentligt, og i så fald, hvordan arbejdede du med det?

Det har jeg. Ligesom alle andre får jeg de mærkeligeste, nedbrydende tanker, når jeg stiller mig frem. Man sætter sig selv på spil og det er angstprovokerende. Jeg oplever nervøsiteten gennem mine tanker og min krop. Som oftest er det en hjertebanken, rysten eller følelse af at være forpustet. Når det sker prøver jeg at arbejde på min vejrtrækning og min kropsholdning. Jeg bruger dybe vejrtrækninger til at få styr på nervesystemet. Herudover sørger jeg for, at min kropsholdning ikke er lukket og sammenkrøbet og dermed afspejler mine tanker. Jeg forsøger at bruge kroppen som et våden mod tankerne – og så plejer tankerne at bukke under på et tidspunkt.

Har du personlige erfaringer med at overvinde præstationsangst gennem sang?

Ja, når jeg har brugt nogle gode strategier og kastet mig ud i udfordringerne er det ofte kommet godt tilbage. Men overvindelsen for mig har bestemt også bygget på andre menneskers opmuntring og støtte. Det er vigtigt at nogle spejler én udefra og tror på ens evner. Det kan være svært at stå alene i at mestre på egen hånd.

Tror du, at der er en aldersgrænse for, hvornår det er mest effektivt at forbedre sin selvtillid gennem sang?

Nej, det tror jeg ikke. Ligemeget hvor gamle vi er, har vi mindre eller større selvtillid. Helt små børn har brug for bekræftelse, omsorg og den rette ramme for næste udviklingstrin. På samme måde har vi som vokse massivt brug for at kunne hvile i os selv, modstå pres og læne os tilbage i den person vi er. Vi har udfordringer i alle stadier af livet og sangen kan på mange måber være med til at skubbe til en manglende eller ‘mindre’ selvtillid.

Mener du, at sangens effekt på selvtillid kan måles eller evalueres på nogen måde?

En effekt på vores selvtillid er nok oftest en oplevelse eller en observation. Vi oplever selv et fremskridt og andre omkring os ser nye og stærkere sider af os. Jeg oplever, at der er tydeligt at se, hvordan sangen influerer vores selvbillede og tillid til os selv.

Er du nysgerrig efter at læse mere omkring selvstillid og sceneskræk, så læs vores indlæg her, hvor vi giver dig 10 gode råd til at håndtere sceneskræk her.



Få tips, tricks og videoerdirekte i din indbakke

0
    Din Kurv
      Anvend kupon