Støtte – Hvad er støtte? Få svaret her.

Støtte – Hvad er støtte? Få svaret her.

Vi hører ofte om støtte, når der tales om sangteknik, men hvad er det, og hvordan træner vi den egentlig? Støtte er simpelthen det, at vi arbejder med at få aktiveret de store muskelgrupper, når vi synger. Hvorfor er det godt? Jo, fordi, at hvis vi har kræfter nok omkring mave, ryg og ribben så kan vi slappe af i hals, nakke og kæbe. Det er meget ønskværdigt, for det skaber mere fri passage for luft – og lyd. Derfor træner vi kroppens støttekorset op, sådan at vi kan hente kraften herfra, når vi synger.

Frederikke viser dig nogle gode øvelser her, så du kan få din støtte godt med.

 

Øvelse til at træne støtte

Læg dig på ryggen på en yogamåtte eller lignende. Læg armene op i en ret vinkel omkring dit hoved, for det hjælper dig med at holde området omkring din brystkasse frit og åbent.

 

Stræk nu dine ben op i luften i en ret vinkel på 90 grader ud fra resten af kroppen. Det kræver i sig selv styrke og kontrol fra din maveregion, men det bliver bedre/værre endnu, for nu skal du lade dine fødder og ben beskrive en række små cirkler i luften (mens du holder benene helt strakt stadigvæk), først til den ene side og så til den anden.

 

Samtidigt med dette, skal du tage en dyb indånding, og på udåndningsluften lave den ‘ksssss …’-lyd, som Frederikke viser i videoen. Slut med et lille, hårdt stød, for så skaber du fuld kontakt til mavemusklerne. Tag en ny indåndning, og lav så cirkler på samme måde en anden vej. Lav fire-fem cirkler ad gangen, og gør det fire-fem gange til hver side.

 

Slut af med at trække knæene op, og rul let fra aide til side, så lænden bliver strakt og masseret.



Få tips, tricks og videoerdirekte i din indbakke