Hvis folk føler sig usikre, så synger de bare ikke godt

Hvis folk føler sig usikre, så synger de bare ikke godt

Serie: Vi sætter fokus på, hvem vores undervisere egentligt er som mennesker. Hvad der rører dem, motiverer dem, og hvorfra deres kærlighed til musik stammer. Hos Music Institute er det nemlig passionen, der holder det hele kørende. Både hos vores lærere - og vores elever.

Af Emil Helweg Foget

Da Mathias Winther voksede op i det nordligste Jylland, skulle man spille fodbold, hvis man ville være noget.

Det gjorde Mathias ikke. Han kastede sig i stedet over sang, hvor han var klart på førsteholdet. Det blev hans vej væk fra ungdommens usikkerhed – et rum, hvor han kunne udvikle sig selv og tage en maske af selvsikkerhed på, når han gik på scenen.

En selvsikkerhed, han i dag også forsøger at give til sine elever.

“Jeg er fra Fjerritslev. Langt oppe i Nordjylland. Når man bor langt ude i det mørke Jylland, så kan man enten spille fodbold eller ingenting. Hvis man ikke er så god til det, så må man finde noget andet.

Der fandt jeg musikken, hvor jeg var på førsteholdet. Det var en fed fornemmelse. Mine forældre har de her videoer, fra før min stemme var gået i overgang, hvor jeg sidder og skråler, mens min søster spiller klaver.

Der var musikundervisning på min folkeskole i Fjerritslev. Der var både kor og et band. Koret var alle pigerne, og bandet var alle drengene. Der stod jeg sammen med alle pigerne.

Det er meget intimt, når man tager sangundervisning. Du er instrumentet, og du udleverer meget personlighed, når du står og synger. Man blotter sig rigtig meget, når man endelig åbner op for sin stemme.

Hvis folk føler sig usikre, så synger de bare ikke godt. Der gælder det for mig som underviser om at bryde det ned.

Når man står inde i vores lokaler og hører sin egen stemme, kan man hurtigt tænke ‘shit, det var da helt absurd der’. Der hjælper det tit, hvis jeg fylder rummet med min egen stemme, så kan eleven lægge sig i det lydhav. Jeg hiver dem med op ved at fylde godt ud med en stor klang i rummet. Eleverne skal føle, at der er et safespace, de kan være i.

Mange går og gemmer på deres store klang. Det fedeste er, hvis de får en wow-fornemmelsen, hvor de tænker, det er sådan her, det skal være, når de mærker den store klang.

Så bliver det ubesværet, når de skal synge, og så vil de pludselig have mere af det. De tør give lidt mere. De får et lille adrenalin-kick, de jagter, når de endelig mærker deres fulde stemme.

Fra barnsben har man en stor stemme, som virker naturligt og har en god klang. Hvis den bliver fjernet i løbet af ens ungdom, så er det noget psykisk, der sætter sig fysisk. Man skal pille alle de ting fra, så kan alle synge.

Jeg flyttede til København for spille med mit eget band, Maskinvåd. Vi har udgivet to plader, men nu er mig og min makker fra bandet i gang med noget nyt, og det bliver helt anderledes.

Da jeg flyttede til København, startede jeg i praktik på et pladeselskab og kunne godt se, at den branche er uhåndgribelig og utilregnelig på mange måder. Der fik jeg stress.

Min reaktion på det var at søge ind på Københavns Universitet og studere geologi. Omtrent så langt væk fra at stå på en scene som muligt. Jeg tog hele bacheloren. Det er sgu en profil, der vil noget.

En af de største opture er at stå på en scene. Vi spillede på Spot Festival i 2015. Det var fantastisk. Det er Spot i en nøddeskal, der kommer en masse mennesker, der bare gerne vil høre ny musik. Musik de ikke kender. På den måde er det et meget taknemmeligt publikum.

Det var en helt vild oplevelse. Det var stort. Det er fedt at skrive en idé til en sang ned, se den vokse, følge den til dørs og så synge den til folk.

Når man står som skabet forsanger med et velspillende band i ryggen, er der ikke noget at være bange eller nervøs for. Man får sikkerhed fra dem bag sig, og samtidig tager jeg nok også en maske på, når jeg går på scenen. Jeg bliver mere kold. Høj i hatten og på toppen af verdenen.

Men jeg kan sagtens forstå, hvis eleverne er nervøse første gang. Det behøver de ikke være, men jeg forstår dem.

Det er lidt som at cykle. I starten falder man og slår sig et par gange, men til sidst lærer man det. Det er jo meget fedt at cykle. Men al begyndelse er svær. Gevinsten ved at fyre sin store stemme af er dog noget større end at lære at cykle.”

 

Vil du krydre din sangundervisning med geologi, så er Mathias Winther manden for dig. Så udfyld denne formular for at få en gratis prøvetime.



Få tips, tricks og videoerdirekte i din indbakke

0
  • Denne vare er beskyttet og kan ikke købes.
Din Kurv
    Anvend kupon