HVAD KAN JEG FORVENTE?

Guide til hvad du kan forvente af guitarundervisningen hos Music Institute


Guide: Hvad kan jeg forvente af guitarundervisningen hos Music Institute?


Vi får tit dette spørgsmål. Derfor har vi udarbejdet en lille artikelserie, der beskriver både vores guitar, klaver, og sang-undervisning. I denne uge fortæller vores guitarunderviser Steffen, hvad du kan forvente og forberede dig på, inden du starter til guitar hos os. Han giver desuden tips og tricks til din øvning. God læsning.

Hvad skal jeg have med? 

Første gang du skal til guitarundervisning på Music Institute, er det en god idé at have din egen guitar med – hvis altså du har en. Mange har ikke altid besluttet sig for at starte, første gang de ankommer til skolen, da de ofte har benyttet sig af vores gode introlektions-tilbud. I disse tilfælde er det selvfølgelig muligt at låne én af skolens mange guitarer.

 

Der er nok at vælge imellem! Det eneste problem, der eventuelt kan opstå i denne situation, er, at alle vores guitarer er højrehåndsguitarer. Dvs. at hvis du er venstrehåndet, så er det en rigtig god idé at have din egen guitar med, eller som minimum hvertfald oplyse os om, at du er venstrehåndet, inden du dukker op til din første lektion. På den måde kan vi være bedst muligt forberedt.

 

Udover det rent praktiske kan det også være en stor hjælp, at du måske har gjort dig nogle tanker om, hvad det er du gerne vil lære. Dette er mest aktuelt, hvis du har en smule erfaring med guitaren i forvejen. Er du fx gået i stå med dit solospil og mangler udfordringer i den retning? Eller måske fik du aldrig lært at spille med et plekter, og nu vil du gerne have styr på det? Der er mange forskellige udfordringer, og vi vil rigtig gerne vide præcis, hvordan vi bedst kan hjælpe dig med din musikalske udvikling. 

 

Hvad kan jeg lære i de forskellige stadier af min udvikling? 

Et typisk forløb for en begynderelev starter med, at man får et kendskab til de mest almindelige akkorder, som for eksempel D, Em, A, G osv. (også kaldet becifringsspil) og lærer at sætte sine fingre, så de lyder nogenlunde rigtigt. Det er dog helt normalt, at man ikke kan få den helt rigtige, fuldt velklingende akkord frem det første stykke tid. Det skal man ikke lade sig slå ud af! Så længe man arbejder med det, øver sine skift og er opmærksom på, hvor det er fejlene opstår, så skal det nok komme før eller siden.

 

Når man har lært et par akkorder og kan skifte mellem dem uden alt for store problemer, begynder man at kunne arbejde med reelle numre og dermed også rytmik. Så skal du både kunne skifte akkord og tælle til fire samtidig! 

 

Næste skridt kunne være, at man begyndte at arbejde med at læse guitartabulatur, som er en måde at lære at spille de lidt mere kringlede ting (f.eks. riffs, melodier, etc.). Guitartabulatur er et system, som er lavet for guitarister, der ikke har tålmodighed til at lære noder – og tro mig; vi er mange! På denne måde kommer man hurtigt i gang med at spille de lidt mere udfordrende ting, og man lærer også, hvordan man kan lære sig selv ting, uden at man nødvendigvis behøver en underviser. 

 

Herfra kan man gå i flere forskellige retninger, men i første omgang kunne man koncentrere sig om barréakkorder, som er den bedste måde at få et godt overblik over guitarens gribebrædt. Derefter (eller samtidig) kan man arbejde med for eksempel improvisation (at kunne lave sine egne melodier, soli med diverse skalaer), teknik (at blive mere effektiv i sit brug af plekteret), lyd (undersøge hvorfor Gary Moore lyder som han gør – hvilke pedaler bruger han? Hvilken forstærker? Hvilken guitar?). Der er, som du kan læse, mange veje at gå – og sammen med din underviser, finder i ud af, hvad der er det helt rigtige for dig. 

 

Hvordan og hvor meget skal jeg øve mig? 

Dette er et spørgsmål man ofte bliver spurgt om, som underviser. Det simple svar er: helst hver dag. Hvis du er helt nybegynder, så er 5-10 minutter hver dag helt okay. Og tit vil du – forhåbentlig – opdage, at når du først kommer i gang, går 10 minutter hurtigt!
Man skal gøre det så meget, som man kan og/eller har lyst til, uden at man bliver alt for træt af det, eller får ondt i håndleddet (smerte er aldrig godt! Så hold hellere en dags pause). 

 

Tre hurtige tips til øvningen:

  • 10 minutter hver dag er langt bedre end en time lige inden, du skal til guitar.

 

  • Hvis du har mulighed for det, så øv dig lige så snart du kommer hjem fra din guitarlektion. Også selvom det bare er 5 minutter. Dette gør, at tingene sidder bedre fast i det lange løb.

 

  • Øv det rigtige. Du og din lærer skal sørge for, at I er helt enige om, hvad det rigtige er. Det er sjovt at spille ting, man kan i forvejen (og det skal der også være plads til), men man udvikler sig mest ved stædigt at gentage de ting, man IKKE kan.

 

Hvordan bliver jeg ved med at udvikle mig? 

Jo mere erfaren man bliver på sit instrument – og med musik generelt – jo bedre bliver man også til selv at gennemskue på hvilke punkter, man har fejl og mangler. Hvis man altid lytter til den stemme, så skal udviklingen nok følge med. Det kan både være i form af noget, man gerne vil blive bedre til for sin egen skyld, men det kan også være et udefrakommende krav.

 

For eksempel kan det være, at du har spillet fede rocknumre i årevis og er blevet vildt god til det, men nu vil du pludselig gerne søge ind på MGk (musikalsk grundkursus) eller konservatoriet og opdager at et af optagelseskravene involverer et basalt kendskab til nodelæsning.

 

Det er ikke alle undervisere, der har nodelære som en del af deres undervisning (inkl. mig selv), medmindre eleven selv ønsker det. Dvs. at der så er en helt konkret ting at arbejde på – knyttet til et bestemt ‘projekt’ (din eventuelle optagelsesprøve på MGK/konservatoriet/etc.). Sådan vil det tit være, når man når et vist niveau; det meste af det man skal lære, vil have en tilknytning til noget helt konkret, der sker i ens musikalske liv.



Få tips, tricks og videoerdirekte i din indbakke

0
    Din Kurv
      Anvend kupon