Det er mere intimt at lære at synge end at spille på et instrument

Det er mere intimt at lære at synge end at spille på et instrument

Serie: Vi sætter fokus på, hvem vores undervisere egentligt er som mennesker. Hvad der rører dem, motiverer dem, og hvorfra deres kærlighed til musik stammer. Hos Music Institute er det nemlig passionen, der holder det hele kørende. Både hos vores lærere - og vores elever.

Af Emil Helweg Foget

Det vigtigste for Anja Kickbusch er at finde elevens grundtone. Selv brugte hun mange år og adskillige undervisere på at komme frem til den. Og hun ved af erfaring, hvor skadeligt det kan være ikke at finde den.

Og så kan det at arbejde med kroppens små muskler løsne noget i os, der gør, at vi kommer til at lære os selv bedre at kende.

“Det er mere intimt at lære at synge end at spille på et instrument. Hvis man laver en fejl på guitaren, er det bare sådan lidt ‘nå ja, okay’. Men hvis stemmen laver en fejl, kan man virkelig blive flov og undskylde.

Som sangunderviser er det vigtigt at give plads, så eleven lærer stemmens grænse at kende. Undervisningsrummet skal gøres trygt og rart, det er min største opgave.

Det kan være grænseoverskridende at synge foran en vildt fremmede. Mange af mine elever er forståeligt generte, der sætter jeg min ind i deres sted.

Jeg prøver at fjolle lidt og synge noget, der ikke sidder lige i skabet. Det er en proces at komme over de ting. Jeg bruger også tid på at være loose, afslappet og fortælle, at jeg har været i deres sted.

Jeg lader dem fortælle om deres forventninger, og hvor de selv synes, at de er henne. Nogle er meget bevidste om deres stemme, og nogle har bare pludselig fået lyst til at synge. Man får åbnet op i løbet af timen.

Hvis du er nervøs, så sætter det sig også på stemmen. Det, man synger, lyder ikke så godt, som det ville gøre derhjemme. Jeg er meget bevidst om, at det hele tiden handler om, at jo mere eleverne slapper af, jo bedre de har det, jo bedre lyder det.

Det er også lidt en psykologopgave nogle gange. Der kommer nogle med stress eller på vej til eksamen. Der kommer alle typer mennesker ind af døren.

Jeg fokuserer meget på, at alle fra starten af skal lære at få en grundlyd – i stedet for at vente ti år, som jeg gjorde. Mange kan, når de har fundet grundlyden, virkelig mærke, at stemmen er fri, og de kan lave klang. At det er ubesværet. Det kræver selvfølgelig energi og kræfter, men den rette mængde kræfter. Det er som at skulle styre at trykke på en speeder og en bremse.

Hvis nogen står helt af, så arbejder vi med noget andet. Men jeg er fortaler for en grundlyd. Der bliver de udfordret, for det er svært at holde tonen i så lang tid.

Når jeg står på scenen, styrer musikken det hele. Men når jeg kommer ned, kan jeg være rigtig genert. I Tyskland er publikum meget interesseret i at snakke med én og vil meget gerne købe plader. Hvis folk føler, at de har fået en god oplevelse, vil de gerne have lidt mere med.

Jeg kan godt være lidt flov, når jeg går ned fra scenen og vil gerne gemme mig. Der har jeg prøvet at blive hentet i baglokalet, fordi der står mennesker i en kø for at købe plader og snakke med mig. Det må jeg overvinde hver gang. Men det er også det, jeg tager med ind i undervisningslokalet og fortæller eleverne.

Jeg startede med at spille klaver og ville frygtelig gerne spille klassisk musik. Men jeg hadede at læse noder. Det tog for lang tid. Jeg havde det med bare at jamme og freestyle. Til at starte med lod min klaverlærer, som om han ikke opdagede det. Men til sidst måtte han sige, at det nok var bedst, at jeg startede til rytmisk klaver.

Han kunne høre, at jeg havde min egen feeling i klassisk musik – og det er no-go i den verden. Jeg fik en ny underviser, og en dag bad han mig om at synge med. Det lød af ret meget, at man pludselig var to instrumenter. Jeg blev ved med at synge til klaverundervisningen, og min lærer tog mig med ud til nogle småjobs, hvor jeg skulle synge.

Først som 19-årig fik jeg rigtig sangundervisning. Min underviser ville ikke udfordre mig, og det havde jeg svært ved at forstå, så der gik mange år, før jeg fandt en god sangunderviser.

Min lærer på konservatoriet udfordrede mig. Jeg fik nærmest en åbenbaring. Vi tog en intensiv periode, hvor vi arbejdede med min stemme. Nogle sangunderviser er sådan, at hvis du synger den her genre, så skal du bruge den her teknik og den her lyd. Skal du der her, så skal du bruge den her.

Jeg blev præsenteret for en grundlyd, hvor du virkelig får fat i stemmens fulde potentiale i forhold til klangrum og styrke. Så du både kan lave små svage toner, men også virkelig synge kraftigt.

Derfor prøver jeg i dag også at udfordre mine elever.”

Vil du se, om Anja kan give dig en åbenbaring og udfordre dig. Så udfyld denne formular og få en gratis prøvelektion.



Få tips, tricks og videoerdirekte i din indbakke

0
    Din Kurv
      Anvend kupon