Carolines undervisning handler om mere end sang – det er følelser

Carolines undervisning handler om mere end sang – det er følelser

Caroline arbejder med præstationsangst i sin coaching på Music Institute. Kampen med at præstere har hun selv kendt til hele livet.

Af Søren Engelbrecht

Caroline har altid elsket at synge og fandt tidligt ud af, at hun var god til det. Hun oplevede derfor mødet med præstation i en ung alder på scenen og blev hurtigt opmærksom på, at hendes evne til at tackle det at præstere ville være afgørende for at blive ved med at synge.

Hun var nemlig utilpas ved andres blik på hende. Både konkret på scenen og i overført betydning – hvad tænker de mon om mig, spurgte hun ofte sig selv.

I mange år levede hun med den frustrerende problematik, men i 3.G kom vendepunktet. Da Caroline Manon blev elevrådsformand, blev hun bevidst om, at når man har en vision og tror fuldt og fast på den, så er man nødt til at være ligeglad med, hvad andre tænker.

”Der er så mange mennesker i hele verden, som kan tænke alt muligt om en hele tiden. Hvis man vil kontrollere, hvad alle skal tænke om en, så har man tabt på forhånd. Og hvis det er en tabt kamp, så lad os lade være med at kæmpe den. Det kan lyde simpelt, og det er på en måde også simpelt,” siger Caroline.

Sådan fandt hun ud af, at sangen – og det at synge foran et publikum – hænger sammen med alt andet i vores liv. Og det er samme tilgang, hun har som underviser på Music Institute of Copenhagen. Præstationsangst er ikke alene lig med sceneskræk, og når hun arbejder med elever, er det en personlig rejse. Derfor er det egentlig også forkert at kalde Caroline Manon musikunderviser. Performance coach er den rette titel.

”Det at præstere i livet er mange ting. Hvornår har du præstationsangst? Det har du vel, når du begynder at holde dig tilbage fra at handle, fordi du er mere styret af, at nogen skal kunne lide dig, end at du gør det. Det er over det hele i alle mulige grader – at turde vælge et job frem for et andet job er også en form for præstationsangst,” siger hun.

Stil dig til rådighed

Det er blandt andet de redskaber, Caroline tillærte sig selv i teenageårene, hun nu lærer fra sig som coach. Og det handler om meget mere end at være ligeglad med, hvad andre tænker. Et vigtigt første skridt er at acceptere frygten for, hvad andre tænker.

”Anerkend, at vi nogle gange gerne vil have, at andre kan lide os. Hvis vi tager det alvorligt, så tager vi os selv alvorligt, og det skal vi turde være i. Det er det spring – at turde være i de følelser – jeg arbejder meget med,” siger Caroline.

Det var ”ret vildt” for den 30-årige coach at opdage, hvordan sang kan hjælpe på den personlige udvikling – og den anden vej rundt.

”Jeg har hele tiden vidst, at følelser og sang hænger sammen, men hvor meget bedre man kan blive til at arbejde med sang, hvor dybere man kan komme ind i sang ved at løsne op for andre ting livet, det kom en smule bag på mig,” siger hun og understreger, at det ikke nødvendigvis handler om at blive bedre til at synge rent teknisk.

”Der er ikke meget teknik, når man hører Kim Larsen eller Johnny Hansen fra Kandis synge, men de er da godt nok nået ind i manges hjerter. Det handler om at stille sig til rådighed.”

En kreativ pause fra arbejdet

Caroline er frontfigur i en ny satsning fra Music Institute, der hedder Den kreative pause. Det er et forløb med Caroline, som virksomheder kan sende deres medarbejdere på for at give dem en pause fra det trummerum, som en arbejdsuge nemt kan blive.

Grundideen er at skabe et bedre mentalt arbejdsmiljø og en øget arbejdsglæde ved at hjælpe de enkelte medarbejdere med så at sige at viske deres mentale tavle ren. Og den idé fik Caroline Manon blandt andet ud fra nogle af de elever, hun møder.

”Der kommer rigtig mange fra virksomheder, men af privat initiativ, fordi de for eksempel gerne vil lære at fylde mere og turde tage et rum. Og så søger folk mod sang, fordi de savner at udtrykke sig. Blandt andet fordi vi lever i en tid, hvor vi er så meget ved skærme og sidder alene. På den måde handler det også om andet end at synge – det handler om en masse følelser,” siger hun og fortsætter:

”Jeg oplever hos rigtig mange, at de ønsker at blive set. Ikke blive set på en overfladisk måde, men blive anerkendt for det, de gør. Det er super skrøbeligt at synge, og hvis man kan blive anerkendt i at være skrøbelig, så har man et ret godt fundament for at kunne gøre noget her i livet.”

Læs mere om Performance Academy of Business her.



Få tips, tricks og videoerdirekte i din indbakke

0
    Din Kurv
      Anvend kupon